mandag 3. november 2014

Bruk av bildefortellinger i skolen

Bildefortellinger kan brukes på ulike måter i skolen, og kan være fint å bruke ved presentasjon av noe klassen har jobbet med. Elever i skolen kan lage bildefortellinger i forhold til ulike tema som det jobbes med. Lærer kan også presentere fagstoff til elevene gjennom en bildefortelling, noe elevene kan synes er morsomt og lærerikt. Det å jobbe med bildefortellinger vil også være nyttig i forhold til at elevene får utvikle digitale ferdigheter. 

Bruk av programmet PhotoStory til å lage bildefortellinger, er et relativt enkelt program som kan brukes også på de minste trinnene hvis det tilpasses. Når elevene er for små til å mestre programmet selv, kan for eksempel lærer lager en bildefortelling sammen med en gruppe elever i fellesskap. Programmet PhotoStory gir ulike muligheter, og selv om de yngste elevene kanskje ikke får til å bruke alle mulighetene som ligger i programmet med musikk, lyd og overganger med en gang, vil de klare dette etterhvert med litt øving. Det kan være nyttig at elever som kan lese får en enkel brukerveiledning til programmet som hjelp de første gangene, eventuelt kan elevene selv få lage en veiledning. Programmet PhotoStory er gratis å laste ned noe som er en stor fordel med tanke på bruk i skolen. 

Det å bruke bildefortellinger i skolen gir en nyttig og viktig variasjon i undervisningen. Det å kombinere bilder, tekst og lyd kan være veldig motiverende og lærerrikt for elevene å jobbe med, og ikke minst kan det knyttes opp til arbeidet med sammensatte tekster som er fokus på i LK06. Elevene kan synes også det er morsomt å lage bildefortellinger fordi det gir gode resultater. 

Jeg har selv nettopp laget en bildefortelling om sammensatte tekster, siden dette er noe vi jobber med i norskfaget i høst. I bildefortellingen min kombinerte jeg bilder jeg fant på nett, med bakgrunner jeg selv laget i word og tok bilde av og lastet opp i fortellingen min. Jeg la deretter tekst på både bilder og bakgrunner, og leste inn tekst og la til musikk på enkelte bilder. 


2 kommentarer:

  1. Photostory er helt klart et bra verktøy for skolebruk, og det kan brukes for mange aldersgrupper. Kravene til innhold må selvsagt tilpasses nivået. Artig at du hadde laget dine egne bakgrunner. Syns selv det var gøy å lage fortelling med dette programmet, så jeg ser for meg at jeg kan komme til å bruke det for å lage presentasjoner etc. etter hvert. En ting jeg har lurt på, som jeg ikke vet om det skyldes begrensninger i programmet eller at jeg ikke har funnet ut av det, er å variere skriftstørrelse i samme tekstrute.

    SvarSlett
  2. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett