tirsdag 28. oktober 2014

Blogg inn i skolen?

Å blogge er noe som er blitt svært populært de siste årene. Vi finner rosabloggere, interiørbloggere, treningsblogger, matbloggere og faglige bloggere bare for å nevne noen. I dag kan du blogge om nesten hva du vil, og dele det du måtte ønske. Men er blogg noe som bør trekkes inn i skolen? Kan blogg brukes som verktøy for refleksjon, skriving og læring? Jeg mener blogg absolutt kan brukes i skolen, og at blogging er et verktøy elever bør få bli kjent med. Ved å skrive blogg offentliggjør en det en skriver. Dette gjør at den som skriver må være bevisst på hva som skrives, og hva som deles. Å blogge er gjerne en litt annen måte å skrive på enn vanlig faglig skriving i skolen. Skriver man blogg bør en lære å skrive på en måte som fenger leseren, slik at en får formidlet det en ønsker. Som blogger skriver man for et "publikum" noe som gjør at man kanskje legger litt mer arbeid i det man skriver, og kanskje jobber mer med en tekst både innholdsmessig og språkmessig. Jeg tror blogging kan være med på å få opp skrivelysten hos barn og unge fordi ved blogging trenger ikke innleggende å være så lange, men heller tvert i mot korte og interessante med hyppige oppdateringer til leserne. Blogging kan rett og slett gjøre at barn og unge skriver mer og oftere. Å blogge gir barn og unge mer skrivetrening, i tillegg til en bedre digital kompetanse. Ved blogging er det mulig for andre å kommentere og man kan få tilbakemeldinger eller legge opp til diskusjon. Jeg tror elever i skolen kan lære mye ved å bruke blogg i undervisningen, men jeg mener også at elevene må følges opp og få god læring og trening i hvordan å skrive for nettet. 


Bilde hentet fra: http://www.bitrebels.com/social/3-things-someone-told-me-blogging/

3 kommentarer:

  1. ... "legger litt mer arbeid i det man skriver" ... Du skriver i hvert fall meget godt og overbevisende og hvordan blogging kan bidra til autentisk skriving og digital kompetanse. Bildet/illustrasjonen passer fortreffelig.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med deg, og tror blogging vil kunne øke elevenes skrivelyst. Godt poeng! Hvis jeg ser tilbake på egen skolegang, husker jeg at det var lite motiverende å skrive tekster som ikke skulle brukes til noe. Tekstene ble ofte bare lagret i en mappe på datamaskinen, lest av læreren og "glemt" siden. Jeg tror elevene vil se at skrivingen får en større hensikt med skrivingen når den publiseres for publikum.

    SvarSlett
  3. Jeg er som Sigrid også veldig enig. Det er noe annet å skrive for et større publikum, enn å levere noe inn som kun læreren skal se. Det i seg selv skaper gjerne e n større motivasjon til å skrive noe bra, ha god flyt og fokus på rettskriving,

    SvarSlett