tirsdag 14. oktober 2014

Plakat i Scribus

De siste dagene har jeg jobbet med å lage en plakat i programmet Scribus. Jeg har brukt programmet tidligere og dette er et program hvor man kan kombinere bilder, grafikk og tekst. Programmet er greit å bruke når en først får satt seg inn i det, og kan være et fint program å bruke i skolen. Scribus er i tillegg gratis å laste ned, noe som er en stor fordel i skolesammenheng. Det å lage en plakat i Scribus kan være en morsom måte for elevene å lage en sammensatt tekst på, og elevene får i tillegg øvet seg i å bruke et digitalt verktøy. I plakaten jeg har laget to jeg utgangspunkt i noe innenfor norskfaget. Jeg valgte å lage en plakat om sustantiv der jeg både har med tekst og bilder. Jeg tenker elever i skolen for eksempel kunne ha laget slike plakater om ordklasser og hengt opp i kasserommet, både for å lære seg ordklassene og for å huske forskjellen. Her er min plakat: 

3 kommentarer:

  1. Flott plakat om substantiv! Å henge slike plakater opp i klasserommet vil kunne hjelpe elevene med lære seg ordklassene, det er jeg nesten sikker på. Det er noe med å se for seg det som står på akkurat denne plakaten når de hører ordet "substantiv". Det visuelle har nok mye å si for læring :)

    SvarSlett
  2. Ja jeg er helt enig i at det visuelle er viktig, merker iallefall selv at jeg husker bedre av å ha noe visuelt å se på. Jeg tenker at slike plakater er spesielt nyttig hvis elevene er med å lage de selv og henge opp i klassen, da tror jeg de vil se på plakatene oftere.

    SvarSlett
  3. God beskrivelse av mulighetene med Scribus og god, norskfaglig plakat. Hvis elevene har bilder av sine egne "ting" og folk på plakaten, blir den helt autentisk og læringa går "hjem".

    SvarSlett