søndag 14. september 2014

Ordskyer i wordle og tagxedo

Å jobbe med ordskyer i norskfaget kan være en morsom måte for elevene å eksperimentere med ord. Det er i tillegg en fin måte å få knyttet IKT inn i norskfaget. Jeg har testet ut to program for å lage ordskyer, dette er Tagxedo og Wordle. Begge programmene er gratis å bruke og egner seg derfor fint i skolen. Jeg har en liten favoritt i Tagxedo, da jeg synes dette er et morsommere program fordi man kan velge flere ulike former og farger på ordskyene. 
Jeg tenker at ordskyer kan brukes hvis elevene skriver dikt eller tekster som de senere kan lime inn og få laget en ordsky. Elevene kan også kopiere inn lengre tekster de finner og får laget ordskyer med de ordene som er mest brukt i teksten. Ordskyer kan også lages for å presentere en tekst, eller hvis elevene skal øve seg på gloser, eller rett og slett skrive noe fint ord om hverandre. Her er det bare fantasien som setter grenser. 

Her har jeg laget et eksempel på en ordsky laget i Tagxedo:






Eksempel på ordsky laget i Wordle




1 kommentar:

  1. Jeg har også tro på at lek med ord i skyer kan stimulere språklæring. Nyttig at du deler dine erfaringer.

    SvarSlett