søndag 14. september 2014

QR- koder

QR står for «Quick Response», og er en måte å koble offline aktiviteter med online ressurser. QR-koder er todimensjonale strekkoder som kan skannes av smarttelefoner og lesebrett. Disse kodene kan utformes slik at de peker til en nettadresse, et bilde, en tekst eller lignende. For å kunne lese koden må man ha lastet ned en applikasjon som for eksempel QR Reader for iPhone eller QR Reader for Android. Disse er gratis å laste ned.
Her har jeg testet ut å laget meg en QR- kode

3 kommentarer:

  1. Så fint dikt som kom frem når jeg skannet QR koden du har laget :) Dette er egentlig ganske interessant, og kan jo brukes på mange ulike måter. Jeg tenker at det sikkert er litt artig for elevene dersom lærer lager ulike QR koder som elevene kan åpne. Det kan jo være faglig innhold, lekser, gloser etc. Eller bare en hyggelig beskjed. Dette tror jeg jeg må teste ut selv også.

    SvarSlett
  2. Ja jeg er helt enig i at dette kan brukes på mange ulike måter, og ikke minst være morsomt og motiverende for elevene :-D

    SvarSlett
  3. Godt eksempel på bruk av QR-kode. Viser at kodene har pedagogisk potensial.

    SvarSlett